In Amersfoort komen 100 laadpalen per jaar erbij

In Amersfoort komen 100 laadpalen per jaar erbij

Amersfoort rolt de rode loper uit voor eigenaren van elektrische auto’s. De stad neemt zo’n beetje alle ambtelijke rompslomp om een laadpaal neer te laten zetten weg, waarmee er naar verwachting ieder jaar zo’n honderd bij kunnen komen.

Auto’s met een stekker in plaats van een vuldop, ze worden meer en meer gemeengoed in het Amersfoortse straatbeeld. En daarmee staan er ook steeds meer laadpalen in de stad. In 2018 waren het er nog ‘maar’ 150, in 2019 al 235 en sinds eind vorig jaar staat de teller volgens het stadhuis op 355 openbare laadstations.

Parkeerprobleem

Omdat ‘elektrisch rijden de toekomst heeft’ en ‘de luchtkwaliteit drastisch verbetert’ moet dat anders, vindt de wethouder. Voor het plaatsen van een laadpaal hoeft daarom voortaan geen vergunning meer te worden aangevraagd, maar dan moet een inwoner wel in zee gaan met een partij die een contract met de gemeente heeft.

Voor die partijen heeft de gemeente sinds deze maand een lijst klaarliggen met daarop zo’n 650 locaties, die allemaal van tevoren zijn goedgekeurd om een laadpaal neer te zetten. Hiervoor hoeft dus geen traject meer te worden doorlopen. De lijst, die álle wijken in Amersfoort beslaat, is in de laatste maanden van 2020 tot stand gekomen na ‘zorgvuldig onderzoek’, waarbij onder meer gekeken is naar de parkeerdruk en het aantal woningen in de buurt.

Ook de kosten voor het aanbrengen van de bebording en het markeren van parkeervak­ken, die wij nu voor onze rekening nemen, zullen worden doorbere­kend. — Hans Buijtelaar, wethouder