Veelgestelde vragen

Alles wat u moet weten over uw nieuwe laadpaal.

Veel gestelde vragen.

Dat is afhankelijk van uw auto en uw wensen. Uw auto laadt op met een vermogen tussen de 3,7kW en 22kW. U kunt het vermogen van uw laadpaal afstemmen op de laadcapaciteit van uw auto. Kan uw huidige auto niet opladen op 22kW dan kunt u overwegen toch een laadpaal te kiezen die wel 22kW kan leveren. Zo bent u op de toekomst voorbereid. De laadpalen uit het assortiment van Thuisladen.nl kunnen allemaal de maximaal beschikbare laadcapaciteit van 22kW leveren.

Naast het vermogen van een laadpaal zijn er andere factoren die van invloed zijn op uw keuze. Niet alle laadpalen ondersteunen dynamic load balancing of hebben een afrekenmodule. Wilt u hier gebruik van maken, kies dan één van onze palen die dit ondersteunt.

U kunt kiezen voor een laadpaal die u mooi vindt, of een die goed past bij de gewenste plek van de laadpaal. Thuisladen.nl biedt daarbij de mogelijkheid uw laadpaal volledig te customizen naar uw wensen.

Er zijn twee soorten aansluitingen, namelijk de type 1 stekker en de type 2 stekker. De meeste moderne auto’s maken gebruik van de type 2 stekker. De laadpalen van Thuisladen.nl zijn standaard allemaal voorzien van een type 2 aansluiting. Afhankelijk van uw auto en uw keuze leveren we een laadkabel met type 1 of type 2 stekker. Welk aansluiting op uw auto past vindt u in de beschrijving van uw auto.

Elke woning heeft een stroomaansluiting. Afhankelijk van het type aansluiting heeft uw woning een 1-fase of een 3-fase aansluiting. Dit betreft het aantal (fase)draden die uw huis binnenkomen waar stroom op staat.

Heeft u een 1-fase aansluiting, dan laadt u standaard op met 1x 230V bij 16A. Dit komt neer op een laadvermogen van 3,7kW. Als u met een 1-fase aansluiting oplaadt en u maakt gelijktijdig gebruik van andere apparaten in huis, dan bereikt u snel de maximale capaciteit van uw meterkast. Hierdoor bestaat er kans op overbelasting. Maakt u gebruik van dynamic load balancing, dan voorkomt u overbelasting maar gaat het laden van uw auto langzamer.

Maakt u gebruik van een 3-fase aansluiting, dan laadt u standaard op met 3x 230V bij 16A. Hierbij ontstaat een laadvermogen van 11kW. Het opladen gaat dan tot drie keer sneller en de kans op overbelasting is een stuk kleiner.

Wilt u gebruik maken van de maximaal beschikbare laadcapaciteit, dan moet uw meterkast wel beschikken over een 3-fase-aansluiting met 35A zekeringen. Dan kunt u laden met 3x 230V bij 32A en ontstaat er een laadvermogen van 22kW. Let er wel op dat het verzwaren van uw netwerkaansluiting een hoger vastrecht kan betekenen.

Meestal wel. Voor het installeren van een laadpaal is een aparte groep in de meterkast nodig. Deze is meestal niet standaard aanwezig. Wij adviseren het aanpassen en het installatiewerk altijd door een gecertificeerd monteur te laten uitvoeren. Wij kunnen dat voor u verzorgen.

Dat is afhankelijk van uw huidige netaansluiting, de gewenste laadsnelheid en uw auto. De meeste huizen hebben vaak een 1-fase aansluiting. De meeste nieuwe auto’s werken alleen met een 3-fase aansluiting. In dat geval is het noodzakelijk uw 1-fase aansluiting aan te laten passen naar een 3-fase netwerkaansluiting. Let op: dit mag alleen door de netbeheerder gedaan worden.

Heeft u al een 3-fase aansluiting van 3x 25A en wilt u op kunnen laden met 22kW? Ook dan moet er een aanpassing aan de netwerkaansluiting worden gedaan. U heeft daarvoor een aansluiting van 3x 35A nodig. Let er wel op dat u een hoger vastrecht gaat betalen.

Als u thuis uw auto gaat opladen gebruikt u daarvoor stroom. De stroom die u gebruikt voor het opladen van uw auto komt bovenop u reguliere stroomverbruik. Door het extra verbruik betaalt u meer aan uw energiemaatschappij. Wordt uw netwerkaansluiting verzwaard, dan kan ook het vastrecht hoger worden. Dit betaalt u maandelijks aan uw energiemaatschappij. Door te kiezen voor een slimme laadpaal kunt u specifieke laadmomenten instellen. Zo kunt u gebruik maken van het daltarief, waardoor u minder betaalt voor de stroom.

Heeft u een zakelijke auto en kiest u voor een laadpaal met afrekenmodule, dan kunt u het opladen van uw zakelijke auto automatisch verrekenen. U merkt in dat geval niets van het extra stroomverbruik. Alleen de eventuele kosten voor een hoger vastrecht ziet u terug op uw eigen energierekening.

De drie belangrijkste voordelen van een privé laadpaal aan huis

  1. Er is altijd een laadpaal voor u beschikbaar. Bent u afhankelijk van een openbare laadpaal dan zal deze regelmatig bezet zijn. Zeker in woonwijken zijn laadpalen niet ruim aanwezig. Als u weg moet en niet (of niet voldoende) heeft kunnen laden, dan moet u onderweg nog gaan laden. Met uw eigen laadpaal bent u ervan verzekerd dat u altijd kunt laden wanneer u dat wil. Bijkomend voordeel is dat uw auto bij uw huis staat en niet ‘ergens’ in de wijk.
  2. Bij een openbare laadpaal betaalt u meer per kWh stroom dan dat u thuis betaalt. De populariteit van elektrische auto’s neemt toe, wat de prijs aan openbare laadpalen nog verder opstuwt. Daar heeft u met uw eigen laadpaal geen last van. Hierdoor bent u met een eigen laadpaal goedkoper uit.
  3. Met een laadpaal thuis duurt het een paar uur om uw auto volledig op te laden. Met uw eigen laadpaal kunt u laden op de momenten dat het u uitkomt, bijvoorbeeld in de nacht. Hierdoor bent u ervan verzekerd dat u altijd met een opgeladen auto op pad kunt.

Op dit moment is er geen landelijke subsidieregeling voor het plaatsen van een privé laadpaal. Sommige gemeenten hebben wel een stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s en daardoor soms ook subsidies voor het plaatsen van een laadpaal aan huis. Informeer bij uw gemeente of dat voor uw situatie ook geldt. Uiteraard kunnen onze adviseurs u daar bij helpen.